Бізнес в Азії: Тренди


factory in China// from Taiwan Times
«До 2030 року Азія перевершить Європу та Північну Америку за показниками долі ВВП, кількість населення, витрати на воєнну промисловість та інвестиції у новітні технології» - доповідь із National Intelligence Agency “Світ у 2030”. Разом з тим, тут не все так переконливо, як може здатися. Мир, ключ до стабільного економічного зростання може бути порушено через подальші суперечки між Китаєм та сусідами (Японія, В’єтнам, Індія зокрема). Праця та капітал, як одні з найважливіших елементів зросту та розвитку, стають дедалі дорожчими. У 2010 році, після масових самогубств робітників на фабриках Foxconn  (поміж іншого, збирає iPhone), керівництво компанії підвищило заробітні плати працівників. З того моменту тренд зростання вартості людських ресурсів в Китаї сприймають як загально прийнятий факт. Згідно з поточним п’ятирічним планом, мінімальна заробітна плата в Піднебесній має зростати щороку на 13%. Очевидним результатом є те, що праце-інтенсивна, низькокваліфікована робота переїздить деінде. Після 2008 року Китай втратив вже 30% виробництва взуття іншим країнам Південно-Східної Азії. Якщо бути точнішим: заробітна плата у В’єтнамі на 40% нижча, аніж у Китаї і на 60% нижча у Бангладеші. Проте переїзд фабрик із більш високо-кваліфікованою робочою силою, зокрема збір електротехніки, не буде таким швидким. Ринок роботів та автоматизації на виробництві виріс тут вдвічі із 2010 року.
Динаміка зміни населення Японії// The Economist

Компанії та інвестори все більш свідомі щодо тренду старіння населення та можливостей, які він несе. Китай старішає разом із Південною Кореєю, Тайванем і Таіландом. Ринок підгузників для літніх людей цього року вперше стане більшим за ринок підгузників для малят в одній з найстаріших країн світу – Японії. Ще очевиднішим ринком є охорона здоров’я.


Черга китайців з молочним порошком,
серпень 2012 // фото Bobby Yip, Reuters
 Підвищення очікувань споживачів щодо якості та безпеки товарів є іншим трендом. Аеропорт Гонконгу наразі обмежує кількість молочного порошка на одного подорожуючого до Китаю. Причиною є молочний скандал 2008 року, коли близько 50 тис немовлят було госпіталізовано через отруєння меламіном, що був у високій концентрації в молоці, та низький рівень довіри китайських споживачів до товарів, вироблених всередині країни. Більшість товарів Гонконг імпортує з США, Європи та Австралії, що мають високий стандарт якості. Тому батьки та підприємці із Китаю закуповували цей продукт у великих кількостях в Гонконзі. В результаті виникла проблема нестачі молочного порошку для місцевих немовлят, що переросло у масовий протест. Запит на вищий стандарт якості є не тільки для продуктів харчування, а й авто промисловість, навколишнє середовище, страхування. Через проблеми із забрудненням, зелена енергетика має «бумити» тут у найближчі роки.

Розвиток інтернету має свою спеціфіку. Для прикладу, цього року Китай має обійти Америку та стати лідером у сфері онлайн торгівлі (електронна комерція). Згідно з даними McKinsey Японія та Південна Корея вже займають третю та шосту сходинку у списку країн-найбільших онлайн шопоголіків. Найпопулярнішою пошуковою системою в Південній Кореї є Naver, аж ніяк не Google, в Китаї - Baidu. У топ-10 найбільших магазинів онлай-торгівлі Японії тільки один із «традиційної» сфери (себто має фізичний магазин), для порівняння в Штатах – сім з топ-десяти прийшли з традиційного рітейлу. Південна Корея, лідер у швидкісному інтернеті, зараз інвестує $ 1.5 мільярди доларів у розвиток 5G мережі і ставить за мету комерціалізувати проект до 2020 року. Для довідки: 5G – це коли ви завантажуєте 800 Mb фільм за 1 секунду. Окрім того, найновіші онлайн бізнеси, що розвиваються в Азії відразу беруть фокус на мобільну комерцію, пропускаючи еру лептопів та ПК.
20 найбільших компаній Азії за ринковою капіталізацією, $ млрд

Ймовірність військових дій в регіоні може стати на заваді швидкому економічному зростанню Азії. Гарячий військовий конфлікт між Китаєм та Японією через острови, або Китай-В’єтнам чи Китай-Індія негативно вплине на економіку. У 2012 році Китай бойкотував товари з Японії і в грудні останнього року імпорт японських товарів до Піднебесної скоротився на 20% в порівнянні із груднем 2012. Ситуація наразі більш менш налагодилася, проте за останній рік прямі іноземні інвестиції з Японії до Китаю склали 7% у загальній сукупності всіх японських ПІІ (проте 13% у 2010). Замість цього японська єна знайшла більше застосування в інших країнах Південно-Азійського регіону, зокрема в Таіланді та Індонезії. Разом з тим, Китай є найбільшим торговельним партнером більшості країн в регіоні і юань (національна валюта Китаю) має всі шанси стати регіональним лідером у розрахунках. Наразі юань займає сьому позицію як найбільш часто використовувана валюта в іноземних розрахунках (18% в загальному торговельному обороті Китай-світ) і поки немає сумнівів, що її позиція тільки міцнішатиме.

Враховуючи тренди подорожчання робочої сили в Китаї, старіння населення, зростання стандартів споживачів щодо якості товарів та послуг, особливості розвитку інтернету, - є високі шанси того, що прогноз National Intelligence Agency таки справдиться, проте за умови активних військових дій в регіоні цього не відбудеться, або принаймні відтягнеться на більший проміжок часу.


Примітка: матеріали для даного посту були взяті із The Economist, відкритих ресурсів CNN, Wikipedia та власних спостережень.

Comments

Popular posts from this blog

Напрями підвищення конкурентоспроможності української економіки

Why on Ramadan

Шість товарів, які я б привіз з Китаю в Україну